• Wyniki Konkursu Matematycznego Kangur 2021

            28.07.2021

            Dnia 22 kwietnia 2021 roku odbył się w naszej szkole Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny”. Wzięło w nim udział 27 uczniów, zmagali się z testami w kilku kategoriach: Żaczek, Maluch, Beniamin oraz Kadet. Każdy uczestnik konkursu otrzymał układankę przestrzenną w formie breloczka.

            Wśród uczniów przystępujących do konkursu w formie stacjonarnej w szkole wynik bardzo dobry uzyskał: Eryk Kręciwilk z klasy III.

            Wyróżnienia otrzymały:  Barbara Krok z klasy II oraz Amelia Rak z klasy III.

            Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!

          • Szczepienia uczniów w wieku 12-18 lat

            23.06.2021

            Od 7 czerwca rodzice mogą rejestrować na szczepienie dzieci, które ukończyły 12. rok życia. Wcześniej została uruchomiona rejestracja dla uczniów w wieku 16 i 17 lat. Aktualnie szczepienia odbywają się w punktach populacyjnych i powszechnych. Po zakończeniu wakacji szczepienia będą mogły być realizowane w trybie mobilnym na terenie placówek oświatowych. Będą je wykonywały podmioty lecznicze prowadzące stacjonarne punkty szczepień. Materiały informacyjne znajdują się w zakładce KORONAWIRUS. Dodatkowych informacji udziela dyrektor szkoły w dniach 25, 29 i 30 czerwca br. w godzinach 14:00-17:00 w siedzibie szkoły. 

          • Wyniki konkursu ,,Zakładka do książki”

            02.06.2021

            W bibliotece szkolnej znajduje się dwadzieścia sześć pomysłowych, kolorowych zakładek, wykonanych przez uczniów. Ile pomysłów, tyle zakładek – a każda inna. Najczęściej są na nich rysunki lub wyklejanki, ale autorzy kilku prac wykorzystali też farby oraz technikę kolażu. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie i gratulujemy zwycięzcom, którzy otrzymają nagrody: pamiątkowe dyplomy oraz książki.

             

            Lista nagrodzonych uczniów:

             

            kl. I – III

            I miejsce : Barbara Krok kl. II

            II miejsce : Diana Kręciwilk kl. III

            III miejsce : Oliwia Kalota kl. I

             

            Wyróżnienia: Eryk Kręciwilk, Julia Wilk, Paulina Zyszczak – kl.III

             

            kl. IV-VI

            I miejsce: Natalia Postawa kl. VI

            II miejsce: Daria Stachowicz kl. VI

             

            kl. VII -VIII

            I miejsce: Karolina Pruciak kl. VIII

            II miejsce: Ksenia Kokoszczyk kl. VII

            III miejsce: Klaudia Kokoszczyk kl. VII

          • Komunikat

            19.05.2021

            Aby wesprzeć uczniów, nauczycieli i rodziców w powrocie do stacjonarnej nauki w szkołach, Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało wykaz pomocnych materiałów edukacyjnych. Będą one wsparciem w pracy z dziećmi i młodzieżą po długotrwałym okresie kształcenia na odległość oraz trudną sytuacją pandemiczną. Wśród materiałów dostępnych na stronach internetowych MEiN, ORE i kuratoriów oświaty znalazły się m.in. publikacje i poradniki. 

            Zachęcamy do korzystania z materiałów. Są one dostępne pod adresem: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wsparcie-uczniow-w-powrocie-do-szkol–materialy-edukacyjne 

            Wszelkie obwieszczenia, informacje i materiały związane z powrotem uczniów do nauki stacjonarnej będziemy zamieszczać na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce STREFA PEDAGOGA 

          • Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021

            23.05.2021

            Od 1 kwietnia 2021 roku do 30 września 2021r. na terenie kraju trwa Narodowy Spis powszechny Ludności i Mieszkań 2021. 

            Udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy.

             

            Narodowy Spis Powszechny Ludności i mieszkań w 2021 r. jest realizowany następującymi metodami:

            • metodą samospisu internetowego - aplikacja dostępna na stronie: https://spis.gov.pl/,
            • metodą wywiadu telefonicznego, dzwoniąc na infolinię spisową obsługiwaną przez pracowników statystyki publicznej od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00 pod numerem: 22 279 99 99, 
            • z uwagi na epidemię wywiady bezpośrednie nie będą realizowane do odwołania.

            W ramach Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań zbierane są następujące dane:

            • Charakterystyka demograficzna osób,
            • Aktywność ekonomiczna osób,
            • Poziom wykształcenia,
            • Niepełnosprawność,
            • Migracje wewnętrzne i zagraniczne,
            • Charakterystyka etnicznokulturowa, 
            • Gospodarstwa domowe i rodziny,
            • Stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych (mieszkania i budynki).

            Osoby, które dokonały samospisu internetowego zachęcamy do udziału w „Loterii Narodowego Spis Powszechnego Ludności i Mieszkań”  https://loteria.spis.gov.pl/

             

          • 9 MAJA – DZIEŃ EUROPY

            06.05.2021

            Aby uczcić Dzień Europy, na początku maja instytucje europejskie organizują Dzień Otwartych Drzwi dla zwiedzających w Brukseli i w Strasburgu.

            Każdego roku tysiące osób uczestniczy w debatach, koncertach, wizytach grupowych i innych wydarzeniach organizowanych w ramach obchodów Dnia Europy oraz w działaniach mających na celu informowanie społeczeństwa o UE.

            Również uczniowie naszej szkoły, pomimo nauczania zdalnego, mają nie tylko możliwość bliższego poznania tematu, ale również sprawdzenia swojej wiedzy o Europie.

            Zapraszam uczniów i wszystkich zainteresowanych tematem do gry, w której liczy się wiedza, bystrość i pamięć. Link do gry znajduje się TUTAJ

            Pamiętaj, że dzięki takiej formie zabawy można się wiele nauczyć ! 

          • KONKURS SZKOLNY ,,ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”

            04.05.2021

            Z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia)

            ogłaszamy konkurs na najładniejszą zakładkę do książki.

            Cele konkursu:

            • zainteresowanie dzieci i młodzieży czytaniem książek

            • rozwijanie zdolności manualnych, plastycznych

            • rozwijanie wyobraźni twórczej

            • popularyzacja literatury.

            Kategorie:

            • klasy I – III

            • klasy IV – VI

            • klasy VII -VIII

            Kryteria oceny prac:

            • pomysłowość

            • oryginalność ujęcia tematu

            • estetyka wykonania pracy

            • samodzielność

            Ważne informacje:

            • zadaniem uczestników jest wykonanie jednostronnej zakładki, która będzie związana tematycznie z wybraną przez ucznia jedną dowolną książką (może to być lektura szkolna)

            • praca może być wykonana dowolną techniką (np. rysunek, malarstwo, kolaż, techniki mieszane itp.),

            • kształt pracy dowolny,

            • każdy uczestnik może dostarczyć tylko jedną indywidualnie wykonaną pracę,

            na odwrocie każdej zakładki należy umieścić następujące informacje: imię i nazwisko autora projektu, klasę, tytuł i autora wybranej książki.

            Ważne terminy:

            • zakładki należy przynieść do szkoły i zostawić w bibliotece szkolnej,pokoju nauczycielskim

            lub w sekretariacie do 17.05.2021r. (poniedziałek)

            • na zwycięzców czekają nagrody za zajęcie I-III miejsca w każdej kategorii oraz wyróżnienia

            • ogłoszenie wyników odbędzie się w 24.05.2021 r. na stronie internetowej szkoły

            organizatorzy: Renata Dryjka, Ewa Łęgowik, Aneta Musiał

          • ŚWIĘTO KONSTYTUCJI 3 MAJA

            29.04.2021

            W tym roku przypada 230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja. Uchwalona 3 maja 1791 roku na Sejmie Czteroletnim ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów była pierwszą w Europie i drugą na świecie nowoczesną konstytucją. Wprowadzała w Rzeczypospolitej ustrój monarchii konstytucyjnej – zachowywała stanową strukturę społeczeństwa, ale otwierała perspektywy dalszych przekształceń systemu państwowego. Na jej podstawie przyjęto monteskiuszowski podział władz na prawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, a także zniesiono m.in. liberum veto, konfederacje i wolną elekcję. Choć Konstytucja 3 maja obowiązywała jedynie przez 14 miesięcy, była wielkim osiągnięciem narodu polskiego chcącego zachować niezależność państwową oraz zapewnić możliwość rozwoju gospodarczego i politycznego kraju. Święto Konstytucji 3 maja obchodzono do ostatniego rozbioru. Po odzyskaniu niepodległości już w 1919 roku 3 maja został ogłoszony świętem narodowym. Zdelegalizowane przez okupantów niemieckich i sowieckich podczas II wojny światowej, zakazane było również w PRL. Przełom przyniósł rok 1990. Nowo wybrany Sejm i Senat powróciły do tradycji i proklamowały dzień 3 maja świętem państwowym. Niech dziedzictwo majowej jutrzenki, które uczcimy w naszych domach, przyniesie siłę i wiarę w przyszłość, którą wspólnie możemy kształtować.

            Celebrując rocznicę uchwalenia dokumentu, polecamy animację objaśniającą słynny obraz Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”.

            Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja | Narodowe Centrum Kultury (nck.pl)

          • ŚWIĘTO FLAGI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

            28.04.2021

            Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej to jedno z najmłodszych świąt państwowych w Polsce – zostało ustanowione w 2004 roku, aby propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych. Z heraldycznego punktu widzenia barwami polskimi od wieków była biel orła i czerwień tarczy herbowej. Kolor biały symbolizuje czystość i prawość; czerwony - odwagę i waleczność. Na polskiej fladze biel znalazła się u góry, gdyż według zasad heraldyki ważniejszy jest kolor godła niż tła. Barwy biała i czerwona po raz pierwszy zostały uznane za narodowe 3 maja 1792 roku, w pierwszą rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Formalnie zostały one przyjęte jako kolory państwa polskiego przez Sejm Królestwa Polskiego w 1831 roku podczas powstania listopadowego. Po odzyskaniu niepodległości wygląd polskiej flagi zatwierdził Sejm Ustawodawczy 1 sierpnia 1919 roku, postanowienia te obowiązują do dnia dzisiejszego. Data tego święta ma też swoje uzasadnienie historyczne. Jedno z nich to fakt, że 2 maja 1945 roku polscy żołnierze z 1. Dywizji Kościuszkowskiej zawiesili biało-czerwoną flagę na Kolumnie Zwycięstwa w Berlinie. Zdobywając stolicę hitlerowskich Niemiec, polscy żołnierze przyczynili się do zakończenia II wojny światowej oraz działań zbrojnych w Europie, a drugi odnosi się do wspomnień czasów PRL, kiedy to władze, walcząc z przejawami oddolnego patriotyzmu, nakazywały zdejmowanie flag 2 maja po święcie pierwszomajowym, tak aby nie pozwolić Polakom czcić rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Wywieśmy w tym dniu w naszych oknach i przed naszymi domami polskie flagi. Okażmy w ten sposób naszą dumę – z polskich barw, polskiej historii i z tego, że jesteśmy Polakami.

          • Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

            29.04.2021

            2 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

            Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym, który dotyczy tysięcy dzieci w Polsce. Osoby z autyzmem należą do grupy osób narażonych na dyskryminację, przemoc i wykluczenie, mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych.

            Światowy dzień świadomości Autyzmu został ustanowiony przez ONZ. Jego celem jest podnoszenie świadomości ludzi na temat zaburzeń związanych ze spektrum Autyzmu.

            Ten dzień ma nam uświadomić, że są wśród nas osoby, które inaczej postrzegają świat. Starajmy się zrozumieć i wspierać osoby z autyzmem.

            W tym roku również nasza szkoła włączyła się w propagowanie świadomości wiedzy o autyzmie.

             

            Uczniowie na godzinach wychowawczych mogli obejrzeć krótkie filmiki przedstawiające zachowania autystyczne. Klasy I-III wykonały prace plastyczne niebieskim kolorem, w których wyrażają swoją solidarność z osobami z autyzmem.

          • „Wiosna z KSIĘGARNIĄ TULISZKÓW „

            22.04.2021

            Księgarnia Tuliszków ogłosiła ogólnopolski konkurs artystyczno - czytelniczy dla przedszkoli oraz klas 1-3 szkół podstawowych, którego termin mija z końcem kwietnia 2021r.

            Warunkiem udziału w konkursie było wykonanie dowolną techniką , klasowej pracy plastycznej. Jej tematem przewodnim miała być wiosna.

            Uczniowie klasy III naszej szkoły wraz z wychowawcą postanowili zmierzyć się z tym tematem. Natchnienie czerpaliśmy z wiersza Doroty Gellner „Wiosenny czarodziej” .

            Z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie wyników.

            Oto efekty naszej wspólnej pracy.

          • POWIATOWY KONKURS NA PLAKAT PROMUJĄCY OBCHODY 230 ROCZNICY UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3MAJA

            21.04.2021

            Z wielką przyjemnością informujemy, że Aleksandra Postawa uczennica klasy VIII Szkoły Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Widzowie wzięła udział w powiatowym konkursie plastycznym zorganizowanym przez Panią Poseł na Sejm Lidię Burzyńską pod Honorowym Patronatem Poseł do Parlamentu Europejskiego Jadwigi Wiśniewskiej. Przygotowała plakat promujący Koncert Pieśni Patriotycznej z okazji 230 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja i zajęła I miejsce. Jej projekt został wykorzystany jako oficjalny plakat tego wydarzenia. Nagrodzoną pracę można zobaczyć w holu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Mykanowie. Wersja cyfrowa plakatu została wysłana do szkół i urzędów w celu promowania koncertu. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 19 kwietnia w Biurze Poselskim Pani Poseł Lidii Burzyńskiej w Częstochowie.

            Cieszymy się i dziękujemy Oli za to, że przyczyniła się do promocji szkoły w środowisku lokalnym. Gratulujemy i życzymy jeszcze wielu sukcesów w przyszłości!

          • Najpiękniejsze jajko wielkanocne!

            22.04.2021

               Serdecznie gratulujemy uczennicy klasy IV - Dominice Dróżdż, która zajęła II miejsce w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym, zorganizowanym przez Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”. Wszyscy uczestnicy poznawali bliżej wybrane elementy plastyki obrzędowej Świąt Wielkanocnych, wpisując się w jedną z najciekawszych tradycji, czyli zdobienie jajek. Rozwijali inwencję twórczą, nawiązując do wzorów regionalnych i jednocześnie - swoją wrażliwość estetyczną.

               Dominika ozdobiła jajko techniką dowolną, łącząc tradycję z nowoczesnością. Na początku ozdobiła je, rysując gorącym woskiem. Później ugotowała w wywarze z liści cebuli tak, jak to robiły nasze babcie, dlatego zabarwiło się na rudo. W miejscu, gdzie był wzór namalowany gorącym woskiem, pozostały jasne ślady. Następnie użyła techniki ,,wydrapywania’’ wzoru według własnego pomysłu. Na koniec przyozdobiła jajko kolorową mieszanką kleju z brokatem. Tak powstało dzieło, które łączy pokolenia i metody naszych przodków z obecnymi możliwościami.

               Cieszymy się bardzo z sukcesu Dominiki, dziękujemy za zaangażowanie i życzymy wielu wspaniałych prac plastycznych.

          • AKCJA CHARYTATYWNA NA RZECZ SERDUSZKA ALEKSA FILIPOWSKIEGO

            16.04.2021

             

            "Kiedy pomagamy

            innym, pomagamy sobie,

            ponieważ wszelkie dobro,

            które dajemy, zatacza koło

            i wraca do Nas"

             

            Klub Wolontariatu Szkoły Podstawowej w Widzowie w niedzielę 21.02.2021r. włączył się w zbiórkę charytatywną na rzecz serduszka Olusia. O pomoc poprosił także mieszkańców Widzowa i Widzówka. Tym, którzy wsparli akcję, wręczono własnoręcznie upieczone przez wolontariuszki i pięknie opakowane muffinki. Dzięki hojności mieszkańców zebraliśmy kwotę 2150 złotych, która została przesłana na konto Fundacji Siepomaga. Wszystkim tym, którzy wsparli akcję dziękujemy za bezinteresowną pomoc, otwarte serce i życzliwość. Wierzymy, że  okazane dobro zawsze powraca!

            Szkolny Klub Wolontariatu

            wraz z opiekunem Panią Agnieszką Kuźnicką

          • Święto Chrztu Polski

            12.04.2021

            „Świadomość własnej przeszłości pomaga

            nam włączyć się w długi szereg pokoleń,

            by przekazać następnym wspólne dobro

            - Ojczyznę”

             

            Jan Paweł II

             

            W środę 14 kwietnia obchodzimy Święto Chrztu Polski. 1055 lat temu Polska stała się państwem chrześcijańskim. Historia naszego kraju jest niezwykle bogata w przełomowe wydarzenia. Jednym z nich właśnie było przyjęcie przez Mieszka I chrztu w 966 roku. To wydarzenie zapoczątkowało proces chrystianizacji całego kraju, co oznaczało przyjęcie religii chrześcijańskiej w obrządku rzymskim oraz włączenie państwa polskiego do grona chrześcijańskich nowoczesnych krajów i wzrostu znaczenia wśród państw Europy. Sejm RP ustanowił Święto Chrztu Polski przyjęciem ustawy 22 lutego 2019 roku. W założeniu święto ma na celu „upamiętnienie chrztu Polski dokonanego 14 kwietnia 966 r., zważywszy na doniosłość decyzji Mieszka I, cywilizacyjną wagę tego wydarzenia, kluczowe znaczenie dla rozwoju naszej Ojczyzny, a jednocześnie znikomą obecność tego historycznego faktu w społecznej świadomości”. Święto to obchodzone jest w Polsce po raz trzeci, w imieniu prezesa Fundacji SŁOWO zachęcamy do uczczenia tego święta poprzez wywieszenie flagi narodowej. 

          • Światowy Dzień Wody

            31.03.2021

            Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day) został ustanowiony rezolucją z 22 grudnia 1992 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w ramach Agendy 21, w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992 (UNCED) w Rio de Janeiro (Brazylia). Powodem był fakt, że ponad miliard ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej.

            Święto zostało ustanowione w celu podniesienia świadomości, jak wielką rolę odgrywa woda i jakie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów. Obchody święta przyczyniają się do pogłębianie szacunku do wody, która ze względu na swą pozorną dostępność w warunkach klimatu umiarkowanego, często bywa marnotrawiona.

            Światowy Dzień Wody 2021 obchodzony jest pod hasłem „Docenianie wody”. Według danych ONZ wody zaczyna brakować w miejscach, w których dotychczas było jej pod dostatkiem. Obecnie ponad 2 mld ludzi na świecie nie mają dostępu do czystej wody pitnej, problem ten dotyka 100 mln mieszkańców Europy. W ciągu najbliższej dekady dostępność czystej i bezpiecznej wody pitnej może spaść aż o 40%. Do 2050 roku zapotrzebowanie na wodę wzrośnie dwukrotnie, a ponad połowa światowej populacji będzie zagrożona jej deficytem.

            Świadome i racjonalne korzystanie z zasobów wodnych jest zadaniem dla nas wszystkich. Ograniczanie zużycia wody w niektórych obszarach pozwoli na lepsze gospodarowanie jej zasobami, przez co kolejne pokolenia ludzi będą miały zagwarantowany bezpieczny dostęp do czystej wody. Istnieje wiele sposobów oszczędzania wody:

            Uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do Światowego Dnia Wody wykonując plakaty.

          • Kim byli Żołnierze Wyklęci?

            26.02.2021

            POLSKIE POWOJENNE PODZIEMIE NIEPODLEGŁOŚCIOWE

            „ŻOŁNIERZE WYKLĘCI”

             

            1.Czym było powojenne podziemie niepodległościowe?

            Powojenne podziemie niepodległościowe stanowiło prostą kontynuację działalności niepodległościowej z okresu okupacji niemieckiej, będąc naturalną konsekwencją wyborów dokonywanych na początku wojny przez dziesiątki tysięcy konspiratorów. Było też pierwszym odruchem samoobrony społeczeństwa polskiego przeciwko siłą narzuconej przez sowietów – komunistycznej władzy.

            2. Ilu było „Żołnierzy Wyklętych”?

            Powojenne podziemie niepodległościowe do powstania NSZZ „Solidarność” było przykładem najliczniejszej formy oporu Polaków wobec komunistycznej władzy. Przez jego szeregi przewinęło się ponad 250–300 tys. ludzi (z tego kilkadziesiąt tysięcy w oddziałach zbrojnych), nie licząc współpracowników i sympatyków, a także około 20 tys. w szeregach konspiracji młodzieżowych.

            3. Z jakich środowisk się wywodzili?

            Polskie podziemie niepodległościowe było emanacją dążeń niepodległościowych społeczeństwa polskiego wyrażaną na przekór wybitnie niekorzystnej sytuacji geopolitycznej. Uczestniczyli w nim przedstawiciele wszystkich grup społecznych i zawodowych (inteligencja, robotnicy i chłopi), partii po- litycznych (od socjalistów z Polskiej Partii Socjalistycznej po członków obozu narodowego), młodzież oraz ci wszyscy, dla których podstawowym imperatywem działania była gotowość walki o wolną Polskę.

            4.Jak długo trwał opór?

            Polskie podziemie niepodległościowe jako zjawisko masowe istniało do wiosny 1947 r. Data ta nie oznaczała jednak jego definitywnego końca, podobnie jak nie zamykał go ani polski czerwiec i październik 1956, ani też marzec 1968, grudzień 1970, czy sierpień 1980. Historia „Żołnierzy Wyklętych” toczyła się swoim własnym rytmem. Symbolicznym końcem zbrojnego oporu była śmierć Józefa Franczaka „Lalka”, zabitego przez ZOMO 21 października 1963 r. Także i ona nie zamykała jednak ostatecznie dziejów konspiracji powojennej. Do końca PRL-u w całym kraju ukrywało się pod fałszywymi nazwiskami wielu żołnierzy podziemia. Ścigani do 1989 r. przez SB trwali oni w konspiracji – tej jednostkowej – wewnętrznej – z dala od rodzin, z którymi nie dane było im się spotkać przez kilkadziesiąt lat.

            5. Czy to było powstanie antykomunistyczne?

            Polskie podziemie niepodległościowe – z racji skali, zasięgu, trwałości oraz czynnika inicjującegojakim była agresja obcego państwa, tj. ZSRR – wpisuje się w naturalny sposób w polską tradycję insurekcyjną – jako powojenne powstanie antykomunistyczne. Jego geografia w dość dokładny sposób pokrywa się z mapą inicjatyw powstańczych z 1863 r., będąc potwierdzeniem przywiązania do tradycji niepodległościowych społeczności lokalnych np. Podlasia, Mazowsza, Kresów.

            6. Co udało się zyskać dzięki walce „Wyklętych”?

            Powojenne podziemie niepodległościowe było z pewnością głównym przeciwnikiem władz komunistycznych w pierwszych powojennych latach. To między innymi za jego sprawą kolejne sekwencje wprowadzania w Polsce nowego komunistycznego ładu przesunięte zostały o kilka lat, a w konsekwencji śmierci Stalina – ostatecznie zaniechane. To między innymi z powodu konieczności złamania najpierw zbrojnego oporu kolektywizacja w Polsce rozpoczęła się dopiero po 1948 r., a zdecydowana rozprawa z Kościołem katolickim przesunięta zaś została dopiero na początek lat 50.

            7. Jaką ofiarę ponieśli „Wyklęci”?

            Zbiorowość „Żołnierzy Wyklętych” zapłaciła za przywiązanie do tradycji niepodległościowej cenę najwyższą spośród wszystkich grup, środowisk walczących o wolną demokratyczną Polskę. To ponad 5 tys. osób skazanych przez sądy wojskowe na kary śmierci,  ponad  21  tys. zmarłych i zamordowanych w więzieniach (w tym większość to członkowie konspiracji). To bliżej nieznana liczba zabitych w trakcie tysięcy pacyfikacji ciągnących się przez pierwsze 10 powojennych lat, zamordowanych  bez sądu w siedzibach urzędów bezpieczeństwa (około 20 tys.). To ponad 250 tys. osób skazanych na kary więzienia z powodów politycznych, kilkaset tysięcy dalszych zrujnowanych zdrowotnie, ekonomicznie, skazanych na bycie obywatelami II kategorii w PRL.

            8. Dlaczego ustanowiono Narodowy Dzień Pamięci  „Żołnierzy Wyklętych”?

            Ustanowienie w 2011 r. 1 marca Narodowym Dniem Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” stanowi potwierdzenie przez wolną, demokratyczną Rzeczpospolitą roli, jaką odegrali oni na drodze do odzyskania przez Polskę nie- podległości. Wybór tej daty – związanej z 60. rocznicą zamordowania przez komunistyczny aparat bezpieczeństwa członków IV Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość – jest także symbolicznym aktem uhonorowania najwyższej ofiary złożonej przez dziesiątki tysięcy żołnierzy pod- ziemia powojennego w trakcie pierwszej komunistycznej dekady.

            dr Tomasz Łabuszewski, IPN

  • Galeria zdjęć

      brak danych
  • Deklaracja dostępności:  

    Deklaracja_dostepnosci.docx